تصمیم گیری فرایندی شناختی است که در آن بر اساس ارزش ها و ترجیحات فرد تصمیم گیرنده گزینه ای از میان گزینه های موجود انتخاب می شود. بررسی چگونگی تصمیمگیری افراد مختلف در شرایط متفاوت، چگونگی تاثیرپذیری تصمیمگیری از سایر فرآیندهای شناختی مانند احساسات، حافظه، کارکردهای شناختی و ... به طور کلی شناخت هر چه بهتر این فرآیند به کیفیت بهتر تصمیم ها کمک خواهد کرد. از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است تصمیمات وی نیز متاثر از شرایط محیطی، باورها، اعتقادات و کنش های سایر افراد می باشد. از معیار های موثر در تصمیم گیری در متن اجتماع می توان به پارامترهای یادگیری اجتماعی و تاثیر آنها در تصمیم گیری اشاره کرد.در تحقیق حاضر، به بررسی تاثیر معیارهای یادگیری اجتماعی (جدید بودن، انگیزه لذت و تقلید) بر تصمیمات اتخاذ شده پرداخته شده و مقایسه ای میان میزان تاثیر هریک از این معیارها نیز انجام شده است.نتایج این پژوهش نشان می دهد تاثیر پارامتر تقلید در تصمیم های اخذ شده نسبت به سایر پارامترها قویتر و بیشتر بوده است.


